НАДІЯ СОЛОГУБ

ПЕТРО, ПЕТРІВКА, ПЕТРІВ БАТІГ…

У кожній мові є слова, які лінгвісти називають актуальними. Такі слова позначають актуальні для суспільства реалії, тому вони є часто вживаними і, як правило, служать основою для творення інших слів.
Актуальними словами нерідко виступають імена людей. Так, одним з найпоширеніших в українців є ім’я Петра Воно має грецьке походження і прийшло до нас з прийняттям християнства.
В іншому фонетичному оформленні це ім’я вживається в більшості індоєвропейських мов ( англійській, німецькій, французькій, італійській, іспанській, в слов’янських).
Міцно вросло ім’я Петро в український ґрунт. Про це свідчить і його емоційно- забарвлені форми (Петрусь, Петрик, Петько, Петрусик тощо), і мотивовані ним прізвище та назви місцевостей (Петрусенко, Петренко, Петрииенко, Петрівці, Петриківка тощо), і такі похідні від нього утворення, як Петриківка, Петрівка, петрів батіг, ніч-петрівка, петрівчані пісні, петриківська вишня тоща
У поширенні імені Петро важливу роль відіграла постать святого Петра. Його ім’я часто згадується в Євангелії. Це головний апостол Христа. 12 липня за новим стилем (29 червня — за старим) православна церква відзначає свято Петра і Павла. У народі це свято більше відоме як свято Петра, або просто — Петра (вплив церковної традиції наголошування).
Імена раніше пов’язувалися з церковним календарем і давав за їх святцями ( тобто на честь певного святого) священик. Відбувалося це під час хрещення народженого.
Актуальність свята Петра зумовлена тим, що воно припадає на важливий у житті українців час жнив. Очікування, збирання урожаю для хлібороба — то велика подія, справа життя. Тому релігійний календар і народні уявлення про життя, про значення жнив, про природні умови цієї пори року переплелися в баченні цього свята, а, значить, і у функціонуванні в мові назв, пов’язаних з ним. Глибокі корені пустило це свято в українських звичаях, обрядах, фольклорі.
На Петра пекли мандрики ( або мандрички). Це пампушки з яєць, сиру і борошна. Повернувшись з церкви, розговлялися ними ( перед цим був піст). Народна етимологія пов’язує це слово з « мандрувати», бо Спаситель і Петро багато мандрували по світу, проповідуючи слово Боже.
За народною легендою, зозуля на Петра украла мандричок, і Бог її покарав: вона «мандричком удавилася». Тому зозуля кує лише до Петра. В інших народних повір’ях зозуля вдавилася пшеницею ( чи ячменем). У цей варіант повір’я вплітається час збору врожаю.
Назва свята Петра і Павла стимулювала назву Петрівка. Так називався піст, що передував цьому святові. Принагідно зауважимо специфічну словотвірну модель для назви постів в українській мові (Петрівка, Спасівка, Пилипівка).
Особливості пори року ( жнива, кульмінація літа, яке після Петра йде на спад) в українській мові зафіксовано в прислів’ях, приказках. Спасівка — ласівка, а Петрівка — голодівка ( в ряді місцевостей жнива в цей час лише наближаються); Як підеться з Петрового дня, то буде щодня; Прийшов Петро — зірвав листок. Про примхливого кажуть: «Захотілося мерзлого в Петрівку», про удавано хворого — « В Петрівку на льоду розчахнувся», про фізично слабкого — « Шолудиве порося і в Петрівку мерзне» і под.
У Петрівку — найкоротші літні ночі. Тому назва Петрівка закріпилася у фразеологізованому словосполученні «ніч-петрівка» (пестливо — «ніч-петрівочка»): Петрівочка — мала нічка, Та не виспалася наша дівочка», — співається у пісні.
Петрівка, петрівочка — постійні народнопоетичні назви ночей у цю пору. Це широке засвідчує фольклор, українська художня література.
Слово Петрівка у свою чергу стало твірною основою для назви пісень, які співали у цю пору — петрівчані пісні, пор.: «Не носити вже Оксані зелено-квітчастого вінка на русявій косі, не співати з однолітками дівочих пісень — ні веснянок, ні купальських, ні петрівчаних» (А. Іщук).
З іменем святого Петра народні уявлення українців пов’язують також мотивовану цим іменем назву рослини петрів батіг. Зовнішні ознаки рослини ( вона має вигляд майже безлистого, без гілок, міцного стебла, яке при змахуванні дає звук, подібний до звуку батога), уявлення народу про святого Петра переплелися у цій назві Український народ вважав, що Спаситель, святі апостоли беруть безпосередню участь у їх житті, праці, що вони допомагають їм. Зокрема, св. Петро у народному уявленні виступає часто в образі пастуха (пор. у народній творчості: «Ой, Петрику, вертепнику, заверни телята»).
Дослідник Г. Булашев наводить легенду, записану в Катеринославській губернії ( тепер Дніпропетровська область). Тільки-но спаде роса і чабан виганяє овець на пашу, св. Петро своїх овець теж жене на пашу. Коли одного разу св. Петро гнав своїх овець на пашу, у нього в руках не виявилося ні батога, ні ґирлиґи. Угледів він бур’ян з довгим пруттям і погнав ним своїх овець. Звідси і назва рослини — петрів батіг.
Петрів батіг — рослина степу. Це часто елемент поетичних описів природи, своєрідний символ степу. Блакитні квітки Петрового батога мають здатність розкриватися вранці і згортатися ввечері, що дало підставу порівнювати їх з очима («Петрів батіг розплющив сині очі», — А. Малишко).
Уже від козацького прізвища Петрик, як свідчать історичні дані, утворилася назва села Петриківка (Дніпропетровська область), відомого на весь світ своїм національним художнім розписом (петриківський розпис). А ще це село — батьківщина відомого в степовій Україні сорту вишень петриківка: «Жде Зачіплянка Баглая свого. Матір’ю жде, що зажурено збирає ягоди синові на пиріг з рясних вишень — « петриківок», що горять на сонці, всуціль облиті ясно-червоним» (О. Гончар).
Підсумовуючи, зауважимо, що назви окремих реалій стають народними символами, особливо конденсують у собі вірування, звичаї, обряди, природні й кліматичні умови, трудову діяльність народу, колективне бачення ним світу. Вони несуть у собі глибокий культурологічний підтекст. Для витлумачення таких назв, які утворюють цілі словотвірні гнізда, треба знати історію, культуру народу, бо це не просто назви. Це згустки народного духу. Такими в українській мові є ім’я Петро і похідні від нього назви.

2004-2020 Культура української мови. Матеріал доступний на умовах ліцензії Creative Commons Attribution NonCommercial Share-Alike
Розробка сайту BEST SEO Space